REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Lądowisko dla śmigłowców LPR już działa

Lądowisko przy Szpitalu Wojewódzkim Specjalistycznym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Zgierzu dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego uzyskało wpis do ewidencji Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Lądowisko przystosowane jest do startów i lądowań śmigłowców sanitarnych i ratowniczych w dzień i w nocy o dopuszczalnej masie startowej MTOW do 5700 kg. W ewidencji lądowisk wpisane zostało pod nr 128. Inwestycja pochłonęła 1,8 mln zł  z czego 85% stanowiło unijne dofinansowanie, a 15% wkład własny, który zapewnił właściciel szpitala – Urząd Marszałkowski w Łodzi.
 
Oddanie lądowiska do żytku nie oznacza, że śmigłowce nie lądowały tu wcześniej w przypadku zagrożenia życia lub zdrowa pacjentów. Wcześniej jednak odbywało się to w ramach ekstraordynaryjnej procedury, a więc podobnie jak wyjątkowe lądowania na autostradzie podczas wypadków. Budowa profesjonalnego lądowiska to ucywilizowanie startów i lądowań do aktualnych standardów i wymogów. 
 
Jest to nic innego jak przystosowania lądowań do pewnych uregulowań zgodnych z prawem. Ma to znaczenia i dla pacjenta, który ląduje bliżej szpitala, i wówczas czas jego przetransportowania na szpitalny oddział ratunkowy jest krótszy, a z drugiej strony oznacza również poprawę bezpieczeństwa samej operacji lotniczej, która obywa się w warunkach ucywilizowanych, zgodnie z zasadami, kierunkami wiatrów oraz z całą infrastrukturą która jest zamontowana na lądowisku, bo trzeba pamiętać, że jest to lądowisko przygotowanie również do lądowań nocnych – wyjaśnia Marek Kozłowski, zastępca dyrektora d/s Technicznych w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w Zgierzu. 
 
Dlaczego lądowisko powstało przy zgierskim szpitalu?
Przepisy ustawy o ratownictwie medycznym, określą enumeratywnie jakie warunki muszą być spełnione przy lokowaniu szpitalnych oddziałów ratunkowych. Jednym z elementów składowych tych wymogów jest posiadanie przez SOR lądowiska dla śmigłowców. A więc nie jest to byt sam w sobie, ale byt niezbędny dla funkcjonowania SOR-u – mówi Marek Kozłowski
 
Powiat zgierski jest to drugi po Łodzi najbardziej zaludniony powiat. Dodatkowo w okresie letnim przyjeżdża tu duża liczba letników. Przez powiat przebiegają też ruchliwe trasy w tym autostrada A2 oraz droga krajowa nr 1. To wszystko sprawia że zdarzeń losowych na naszym ternie nie brakuje. 
 
Nie chciałbym aby to zabrzmiało przesadnie i pompatycznie, ale realnie budowa lądowiska oznacza zwiększenie szansy dla ofiar wypadków, bo czas transportu, podjęcia diagnostyki oraz wdrożenia właściwego leczenia jest znacznie skrócony. Często się mówi o tzw. złotej godzinie. To właśnie wtedy często te minuty decydują czy pacjent ostatecznie przeżyje czy nie – podsumowuje Marek Kozłowski
 
Poniżej przedstawiamy przykładowe wymogi jakie musi spełniać lądowisko dla śmigłowców, jak to w Zgierzu:
  • lądowiska powinny być usytuowane na odpowiednio zagęszczonym i przygotowanym podłożu,
  • dłuższy bok pasa startowego powinien być zgodny z kierunkiem przeważających wiatrów,
  • pas startowy powinien zapewniać wykonywanie startów i lądowań z obydwu przeciwnych kierunków,
  • starty i lądowania statków powietrznych powinny powodować jak najmniejszą uciążliwość dla środowiska,
  • w otoczeniu lądowiska nie powinny występować przeszkody lotnicze,
  • długość pasa startowego na lądowiskach powinna być taka, aby statek powietrzny przy bezwietrznej pogodzie, po oderwaniu się na końcu pasa mógł przejść na wysokość co najmniej 15 m ponad szczytami istniejących obiektów stałych i tymczasowych, aż do osiągnięcia wysokości 100 m ponad wzniesieniem lądowiska,
  • lądowiska powinny być wyposażone we wskaźnik kierunku wiatru,
  • każde lądowisko powinno posiadać przynajmniej jedną drogę dojazdową łączącą je z siecią dróg publicznych.
Inne

Ciekawe artykuły