REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy gotowa będzie autostrada A1?

W 2012 r. roku Zgierz zyskał połączenie z Warszawą i innymi stolicami europejskimi. Stało tak się na skutek udostępnienia ruchu na autostradzie A2 na odcinkach od Strykowa do Warszawy, a także do granicy z Niemcami. Kiedy gotowa będzie autostrada A1? Ta trasa również ma dla zgierzan ogromne znaczenie. Po pierwsze ma uwolnić miasto od ruchu tranzytowego. Ponadto mieszkańcom wygodniej będzie podróżować nad morze czy na południe kraju. Sprawdziliśmy jak wyglądają prace na różnych odcinkach budowanej autostrady A1. 

Mimo, że umowa na budowę 50-kilometrowego odcinka Stryków-Tuszyn została podpisana w grudniu 2010 r. to prace jeszcze nie ruszyły. Według kontraktu ten odcinek ma być gotowy za rok – w sierpniu 2013 r. Czy ten termin jest realny, skoro na placu budowy „nie wbito jeszcze żadnej łopaty”? 

Długo trwało sprawdzanie projektu i uwzględnianie uwag Zamawiającego oraz Inżyniera Kontraktu. Uwagi te zostały uzupełnione. Również wykonawca wystąpił z roszczeniem. Niemniej jednak złożone zostały dokumenty do Urzędu Wojewódzkiego o pozwolenie na budowę. Rzeczywiście wykonawca ma bardzo niewiele czasu na wykonanie inwestycji ale nie można powiedzieć, że termin jest nierealny i jest na tę chwilę w dalszym ciągu obowiązujący – mówi Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeśli chodzi o stan budowy A1 na północ od Strykowa to można powiedzieć, że trzy z czterech odcinków położonych (w większości) na terenie woj. łódzkiego są w gotowe. Całkowicie skończone są odcinki Stryków-Piątek (pierwszy), Piątek-Kotliska (drugi). Odcinek Sójki-Kowal (czwarty) czeka na odbiór techniczny. Kłopoty występują na odcinku Kotliska-Sójki (trzeci), gdzie po odstąpieniu od kontraktu firmy POLDIM, obowiązki lidera przejął dotychczasowy partner – firma Bogl a Krysl. 
Przewidywany termin oddania tego odcinka to listopad 2012 r. Wówczas gotowe będą wszystkie cztery odcinki, a trasa będzie mogła być udostępniona dla ruchu, co teraz nie jest możliwe właśnie ze względu na opóźnienie na trzecim odcinku. Ponieważ w całości gotowy jest Węzeł Kowal, w listopadzie ruch z A1 na północ będzie kierowany w tym miejscu dalej drogą krajową nr 1 – mówi Maciej Zalewski
Krajową jedynką dojedziemy w okolice Torunia. Tam można już „wskoczyć” na gotowe odcinki aż do Gdańska. Do pełni szczęścia brakować będzie jedynie odcinków położonych w woj. kujawsko-pomorskim: Kowal-Brzezie i Brzezie-Czerniewice (Toruń), które budowane były przez dwa polsko-irlandzkie konsorcja. Po upadku polskich spółek PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska, na placu budowy pozostali tylko Irlandczycy, którzy choć zadeklarowali chęć ukończenia inwestycji mieli z tym duże kłopoty. Brak wewnętrznych rozliczeń miedzy współkonsorcjantami spowodował wypowiedzenie kontraktów przez GDDKiA. Teren budowy zostanie zabezpieczony przed okresem zimowym, a przetargi na wybór nowych wykonawców mają być ogłoszone niezwłocznie, tak by już wiosną 2013 roku prace na budowie były kontynuowane.

Inne

Ciekawe artykuły