REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

A1 Otwarta. Z centrum na Kujawy znacznie szybciej

Znacznie łatwiej jeździ się już z centrum kraju na wybrzeże. Oddano do użytku 84-kilometrowy odcinek autostrady A-1 z Łodzi do Kowala. Jest to fragment autostradowego połączenia krajowego na osi północ-południe komunikującego takie miasta jak Gdańsk, Toruń, Łódź i Katowice ale także wpisującego się w europejski układ komunikacyjny znany pod nazwą; „Autostrada Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń”.

Przekazana do użytku trasa ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2×3,75 metra szerokości) w każdym kierunku i 3 metrowy pas awaryjny. Warto zaznaczyć, że bardzo duża szerokość pasa rozdzielającego jezdnie (11 – 11,5 metra) umożliwia w przyszłości dobudowanie trzeciego, zewnętrznego pasa ruchu, w razie dużego wzrostu liczby pojazdów korzystających z autostrady. Do takiego rozwiązania zostały przystosowane także wszystkie obiekty przechodzące nad autostradą – mówi Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Jest sprawą oczywistą, że nowa droga może przenosić ruch pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony.
 
Jadąc od południa możemy wjechać na autostradę na Węźle „Łódź – Północ” (A-1/A-2), a zjedziemy z niej na Węźle „Kowal”, czyli na przecięciu z drogą krajową nr 1, po drodze mamy do dyspozycji jeszcze trzy węzły; „Piątek” u zbiegu z drogą wojewódzką 703, „Kutno Wschód” na przecięciu z drogą krajową 92 (tu prace związane z budową łącznic potrwają do przyszłego roku) i „Kutno – Północ” na przecięciu z drogą krajową nr 60. 
 
Na nowo oddanym odcinku powstało 113 większych obiektów inżynierskich. Do dyspozycji kierowców przygotowano 8 miejsc obsługi podróżnych (po cztery dla każdego kierunku ruchu) w Głownie, Krzyżanowie, Lubieniu Kujawskim, i Strzelcach. 
 
Przejechanie A1 z Łodzi do Kowala powinno zająć kierowcom nie dłużej niż 40 minut. Trasa ma o tyle istotne znaczenie dla Zgierza, że podróżującym z południa kraju, a także z Łodzi pozwala uniknąć przejazdu drogą krajową nr 1 przez Zgierz. Powinno to wpłynąć na zmiejszeniu tuchu tranzytowego przez nasze miasto, a także inne miejscowości leżące na równoległym do A1 odcinki DK-1.
 
Nowa trasa powstała ze szczególna dbałością o środowisko naturalne, oprócz standardowych rozwiązań, w okolicach Piątka wybudowana została najdłuższa estakada konstrukcji skrzynkowej w Polsce, której zadaniem jest przeniesienie ruchu nad bardzo cennymi w tym miejscu obszarami chronionymi przyrodniczo i zaliczanymi do programu „Natura 2000” – „Pradoliny Warszawsko – Berlińskiej” i „Pradoliny Bzury i Neru” – podkreśla Maciej Zalewski
 
Wartość prac budowlanych dla całego 84 kilometrowego odcinka to ponad 2,4 miliarda złotych. Budowa współfinansowana była ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Jest to jednocześnie najdłuższy odcinek autostrady finansowany ze środków UE, oddany przez GDDKiA. W przyszłym roku autostrada A1 połączy Gdańsk i Łódź. 22 listopada otwarte zostaną oferty w przetargu na dokończenie prac między Kowalem a Toruniem, tak by wiosną 2013 roku po podpisaniu umowy rozpoczęły się prace budowlane.

Inne

Ciekawe artykuły