Informatyk ze Zgierza odkrywcą planety!

Rafał Herszkowicz – informatyk pracujący w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Zgierzu, okazał się odkrywcą pozasłonecznej planety o nazwie PH2 b. Odkrycie było możliwe dzięki jego uczestnictwie w programie naukowym Planet Hunters, na platformie internetowej planethunters.org.

PlanetHunters.org jest społecznościowym portalem naukowym działającym na platformie Zoouniverse.org. W ramach projektu internauci z całego świata mogą analizować wyniki obserwacji prowadzonych za pomocą umieszczonego na orbicie wokółsłonecznej teleskopu Keplera. Dane, po wstępnej obróbce, udostępnia NASA. Dlatego zwykli ludzie, na równi z naukowcami mogą stać się odkrywcami planet. I tak właśnie było z Rafałem Herszkowiczem, który nie kryje zaskoczenia swoim odkryciem.

Informacja, o poszukiwaniu tożsamości Polaka, który występował pod nickiem rafcioo28 pojawiła się w internecie w środę rano. Po kilku godzinach udało się odnaleźć odkrywcę. Otrzymał on wiadomość mailową od prof. Lecha Mankiewicza z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN. A jak doszło do samego odkrycia?

– Zaczęło się od tego, że na jednym z portali natrafiłem na informację, o projekcie PlanetHunters.org.  – mówi Rafał Herszkowicz. – Osoba, która zaloguje się na tej stronie, otrzymuje porcje danych z teleskopu Keplera. Wolontariusze opisują i oznaczają dane które otrzymują na komputer. Starają się też zaznaczyć obiekty, które mogą potencjalnie być  jakąś planetą. Na wykresie jasności gwiazdy pojawia się mały pik w dół, który może świadczyć o tym, że właśnie w tym momencie na tle tarczy takiej gwiazdy przeszła planeta. Kiedy pojawia się, kilka takich oznaczeń, naukowcy badają to dokładnie i wtedy mogą ustalić czy rzeczywiście jest tam planeta jakaś czy jest to jakiś po prostu szum otoczenia czy jakieś błędy – wyjaśnia.

Dziś przyszło potwierdzenie, że istotnie oznaczenie Herszkowicza był trafne. Co więcej, dokonał go jako pierwszy.

Oznaczenia tej gwiazdy dokonałem w wakacje zeszłego roku, kiedy dość często zaglądałem na OdkrywcyPlanet.pl, polski portal który jest  połączony z PlanetHunters. Wówczas miałem więcej czasu i mogłem się bardziej poświęcić i pisywać obiekty – mówi Herszkowicz

Planeta PH2 b znajduje się w odległości 1200 lat świetlnych od Ziemi. Wielkością jest zbliżona do Jowisza. Co ciekawe, położona jest w tzw. strefie życia, czyli w obszarze, w którym panuje temperatura umożliwiająca występowanie planecie lub np. jej księżycu życia.

– Interesuję się astronomią, czytam różne publikacje, czasopisma, śledzę programy telewizyjne. Jestem takim miłośnikiem, amatorem, który lubi popatrzeć w niebo – mówi Herszkowicz. – Okazuje się , że tak naprawdę każdy może być odkrywcą – podsumowuje.

Inne