REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozszyfrować zachowanie dzieci?

 Niewyjaśnione i często niekontrolowane wybuchy złości lub agresji, wycofana postawa, zamykanie się w sobie, samookaleczenie się – to coraz częstsze zachowania obserwowane wśród uczniów. Jak je rozszyfrować i jak im przeciwdziałać? Zorganizowana przez Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zgierzu, przy wsparciu finansowym Starostwa Powiatowego w Zgierzu, konferencja pod hasłem „Kod zachowania”,  wskazywała skuteczne narzędzia do stosowania w szkole, przedszkolu i domu. Wydarzenie to zgromadziło tłumy dyrektorów i nauczycieli z placówek oświatowych, którzy z uwagą słuchali rad i doświadczeń prelegentki – Jessici Minahan – amerykanki, dyplomowanej analityczki behawioralnej, specjalistki nauczania specjalnego. Zaproszona ekspertka, pracująca jako adiunkt na Uniwersytecie w Bostonie i konsultantka ds. ekstremalnie trudnych zachowań uczniów w szkołach publicznych USA, omówiła, jak ogólnoszkolne czynniki, w połączeniu z brakami w umiejętnościach psychicznych ucznia, skutkują wybuchowymi zachowaniami. Przekonywała, że kluczem do radzenia sobie z dziećmi z zaburzeniami lękowymi lub opozycyjno-buntowniczymi, jest zrozumienie podłoża ich „wybuchu”. Pomaga w tym analiza okoliczności poprzedzających, które czasami mogą wydawać się banalne. Iskrą zapalną może być prośba nauczyciela o to, by uczeń, w którego występują opisywane powyżej zaburzenia, poczekał na swoją kolej, albo przerwał swoją ulubioną czynność i zaczął np. czytać. Jessica Minahan udowadniała, że często łagodne stopniowanie takich przejść z jednej aktywności do drugiej może zdziałać wiele dobrego.  

 
– Bardzo chętnie włączyliśmy się w organizację tej konferencji, ponieważ nasz powiatowy samorząd prowadzi 14 szkół i omawiane tu problemy dotykają także naszych uczniów – mówi, uczestniczący w konferencji, Wojciech Brzeski, członek Zarządu Powiatu Zgierskiego.

Inne

Ciekawe artykuły